Matkakertomus Madridin matkalta

Katso myös kuvagalleria!

28.10.2002

Tänään sitten lähtisimme pikään odotetulle matkalle Madridiin! Matkan kesto tulee olemaan yhden viikon. Noin kello 14.25 sitten tapasimme Helsinki-Vantaan terminaalissa, jossa Minna jo odotti meitä uutisten kera! Eli emme voisikaan lentää Amsterdamin kentän kautta, siellä riehuvan myrskyn takia koneemme ei pystyisi laskeutumaan. Olimme saaneet paikat Finnairin lennolta  Madridiin, Tukholman kautta. Toisalta se oli erittäin kiva, niin pääsisimme aikaisemmin Madridiin ja voisimme vielä illalla katsella vähän hotellimme ympäristöä.

Koneemme nousi ilmaan Helsinki-Vantaan kentältä 16.05, teimme välilaskun Tukholmaan ja olimme Madridissa n. klo.21.00 paikallista aikaa.(Paikallinen aika oli tuntia jäljessä Suomen ajasta).Lento sujui erittäin hyvin ja olimme erittäin tyytyväisiä.

Saavuttuamme Madridiin oli meitä paikallinen opas vastassa, joka johdatti meidät hotellille, jonne hurautimme vuokratulla bussikyydillä! Hotellimme nimi oli Hotel Mediodía, ja se sijaitsi melko keskellä kaupunkia Atochassa. Hotellilla meille luovutettiin huoneet. Huoneet olivat ihan siisteja ja mukavia, täälä asuisimme sitten tulevan viikon. Illalla kävimme vielä vähän katsatelemassa Hotellimme lähi ympäristöä ja syömässä jotain pientä jos oli nälkä. Ja sitten kello 23.30 oli Buenas Noches, eli hyvän yön toivotukset ja nukkumaan meno aika!

29.10.2002

Tiistai aamu alkoi ihanan aamiaisen jälkeen aika pitkällä kävelylenkillä. Ensin kävelimme hotellin ulko-ovea vastapäätä olevalle Atocha metroasemalle ostamaan 10 matkan metrolippuja.Siitä matkustettiinkin metrolla keskustaan lähelle nähtävyyksiä.Kävelyretkemme alkoi keskiaikaiselta Isabel II aukiolta kävellessä ja katsellessa eri rakennuksia.Vastapäätä aukiota oli Teatro Real eli kunikaallinen puutarha. Sitten kävelimme jonkun matkaa kuninkaanpalatsille, se oli kyllä hieno rakennus,harmi vaan että siellä oli jonkun sortin virallinen tehtävä meneillään joten ei meitä sisälle päästetty.

Päätimmekin sen sijaan mennä tutustumaan viereiseen kuninkaalliseen puistoon.Kävelimme sen ympäri ja jatkoimme matkaa Catederal de la Almudena katedraaliin.Olimme hetken sisällä ihailemassa kauniita lasimaalauksia.Sen jälkeen matka jatkui Pza. villa aukiolla sijaitsevan kaupungin talon ohi Pza. mayorille.se on paikka,jossa sijaitsevat Madridin hienoimmat klubit ja kellariravintolat.Siellä kuluikin hetki aikaa juodessa ihanan kylmää coca-colaa.Matka jatkuu jälleen.Tällä kertaa oli tauko ruokailua varten Solilla.Sol on kaupungin keskipiste.Sen jälkeen menimmekin Santiago Bernabéu stadionille hakemaan liput seuraavan päivän jalkapallo-otteluun. Sitten olikin hieman vapaa-aikaa kunnes lähdimme Gran vía nimiselle kadulle katsomaan espanjaksi dupattua Signs elokuvaa.Sen nimi oli espanjaksi Senales. Sieltä menimmekin suoraan hotellille nukkumaan,jotta olisimme pirteitä seuraavan aamun uusille kokemuksille.

Keskiviikko 30.10

Hohhoi! Herätyskello soi taas kahdeksan aikaan ja oli pakko nousta. Varmasti kaikki matkalaiset yhtyvät toteamukseen siitä, että hotellin paperinohuiden seinien takia oli ajoittain vaikea saada unta, koska kaikki naapureiden äänet kuuluivat omaan huoneeseen. Noh, siitä välittämättä suunnistimme aamupalalle.

Päivän ensimmäinen kohde oli Museo del Prado. Ryhmämme sai omatoimisesti kierrellä pitkin hyvin isoa museota katselemassa esim. Goyan ja Velasquézin töitä. Jotkut työt olivat kieltämättä upeita, mutta hyvin useissa oli samanlainen teema ja ne kävivät tylsiksi katseltaviksi. Mielenkiintoinen kulttuurikohde silti. Museon jälkeen saimme vapaa-aikaa. Monet lähtivät ostoksille ja syömään, eräät taas painuivat päiväunille. Illemmalla suuntasimme kulkumme jälleen kohti Santiago Bernabéun stadionia. Ensin vierailimme Real Madridin palkinnoille omistetussa näyttelyssä. Uskomaton pokaalien paljous! Jos ei sitä heti jo aikaisemmin tiennyt, niin nyt ainakin huomasi, että Real Madrid on satavuotisen historiansa aikana ollut HYVIN menestyvä seura.

Illan huipennus oli tietenkin Champions Leaguen ottelu Real Madrid-AS Roma. Heti sisään jonottaessamme heräsi epäilys Minnan espanjantaidoista, sillä olimme AS Roman fanien ympäröiminä, vaikka nimenomaan halusimme espanjalaiskatsomoon! Onneksi roomalaiset heti porttien avauduttua suunnistivatkin muualle ja näin luottamus Minnaan palautui! Tunnelma illan ottelussa oli loistava, vaikka Real Madrid (valitettavasti) hävisikin AS Romalle 0-1.Ottelun jälkeen suuntasimme kulkumme kohti hotelliamme ja haimme läheisestä kulmakaupasta hieman iltapalaa. Sitten olikin jo nukkumaanmenoaika, sillä seuraavana aamuna oli taas aikainen herätys.

Torstai 31.10.2002 Halloween

Herätyskello soi aamulla noin puoli yhdeksän ja sitten lähdimme aamupalalle. Kymmenen maissa lähdimme aivan hotellin vieressä olevaan Reina Sofian taidemuseoon. Siellä kiertelimme noin parin tunnin ajan ihastelemassa taidetta. Museossa oli monien kuuluisien taiteilijoiden teoksia, kuten esimerkiksi Picasson ja Dalin. Päällimmäisenä mieleen jäi, että siellä oli hieno näköalahissi, jolla oli mukava ajella. Museon jälkeen kävimme hotellilla ja melko pian olimme taas liikenteessä määränpäänämme härkätaisteluareena. Emme päässeet härkätaisteluareenan sisään käymään, mutta kyllä se oli vaikuttava ulkopuoleltakin katsottuna. Kun kuvia oli otettu tarpeeksi, lähdimme metrolla Solille syömään lounasta. Sovimme ajan ja paikan, jossa tapaisimme ruoan jälkeen, ja sitten kaikki lähtivät etsimään mieleistään ruokapaikkaa. Suurin osa meistä päätyi läheiseen pizzeriaan.

Lounaan jälkeen lähdimme Palacio Realiin eli kuninkaanlinnaan. Siellä oli paljon katseltavaa ja ihasteltavaa. Jokainen huone oli lattiasta kattoon täynnä kultaa, arvokasta taidetta, kallisarvoisia esineitä ja upeita huonekaluja. Katosta riippui valtavia kristallikruunuja ja seinät oli peitetty punaisella sametilla. Kattomaalaukset olivat tarkkaa käsityötä ja astiat olivat hienoa posliinia. Kävimme myös katsomassa kuninkaallisia haarniskoja ja aseita. Hevosille ja jopa koirillekin oli omat haarniskansa. Sen jälkeen istuimme linnan pihalla vähän aikaa. Sitten lähdimme etsimään kahvilaa, jossa myytäisiin churroja. Mikä tahansa paikka ei kelvannut, joten saimme etsiä melko kauan kahvilaa, jossa oli juuri niitä ?oikeita? churroja. Tapaan kuului, että churrot kastettiin sulaan suklaaseen, joka tarjoiltiin kupissa. Itse churrot olivat melko rasvaisia. Kahvilasta lähtiessämme näimme ihmisiä jonottamassa Halloween-juhliin viereiseen rakennukseen.

Tämän jälkeen meillä alkoi vapaa-aika. Osa jäi Solille ostoksille ja osa lähti hakemaan hotellilta lisää rahaa. Loppupäivä menikin kauppoja kierrellessä. Kaikki palailivat hotellille omia aikojaan, mutta siellä piti olla viimeistään 23.30. Sitten oli tupatarkastus, jolloin varmistettiin, että kaikki ovat vielä tallella. Sen jälkeen olikin nukkumaanmenon vuoro.

Perjantai 1.11.2002 Pyhäinpäivä

Heräsimme aamulla puoli yhdeksän aikaan ja yhdeksältä oli taas joka-aamuinen aamupalamme. Kymmenen aikaan olimmekin jo kaikki hotellin aulassa valmiina lähtöön. Menimme ensin metrolla Plaza de Españalle. Siellä katselimme Don Quijoten muistomerkkiä. Sen jälkeen kävelimme Gran Via:a pitkin aina Alcalá- portille asti, mutta sitä ennen pysähdyimme hetkeksi kirkolle kuuntelemaan Pyhäinpäivän messua. Alcalá- portin kuvaamisen ja katselemisen jälkeen suuntasimme retkemme Retiro- puistoon. Mennessämme puistoon portilla oli heti Aku Ankka, Mikki ja Minni joita sai kuvata, pientä maksua vastaan tietenkin. Aamupalasta oli jo kulunut aika kauan aikaa joten heti aluksi menimme ostamaan kahvilasta patonkeja ja limua. Söimme "eväämme" puiston penkillä, jonka jälkeen lähdimme kävelemään puiston toiselle puolelle. Kävellessämme puiston läpi kävimme taidemuseossa ja otimme kuvia puiston nähtävyyksistä. Tultuamme puiston toiselle puolelle olimmekin jo ihan lähellä hotelliamme, joten kävelimme siitä takaisin hotellille. Sitten meillä olikin vapaa-aikaa aina siihen asti kun oli aika lähteä yhteiselle illalliselle. Pyhäinpäivän takia suurin osa kaupoista oli suljettuna, joten me jäimme hotellille lepäilemään ja valmistautumaan illanviettoon. Menimme ensin metrolla Argüellesiin, josta oli lyhyt matka käveltävänä ravintolaan, jossa söimme illallista, mutta kuten tavallista "oppaittemme" johdosta lähdimme kävelemään katua ensin väärään suuntaan, joten ei auttanut muu kuin kääntyä ympäri ja kävellä takasin toiseen suuntaan. Ravintola, jossa söimme oli hieno. Kaikki tilasivat ruuaksi paellaa, jota oli montaa erilaista ja saimme myös luvan tilata jokaiseen pöytään juomaksi kannullisen sangriaa. Annokset olivat todella suuria ja siksi lähes kaikilta jäi osa ruuasta syömättä. Illallisen jälkeen meillä oli vielä pari tuntia aikaa tutustua Madridin yöelämään. Tapaaminen oli 1.00 Solilla, jotta ehtisimme ennen viimeistä metroa takaisin hotellille. Ja ei sitten muuta kuin nukkumaan.

T:Laura ja Kirsi

Lauantai 2.11.2002

Lauantaiaamuna saimme edellisillan myöhäiseksi menneen ohjelman vuoksi nukkua tunnin pidempään kuin tavallisesti. Varsinaista ohjelmaa ei ollut tiedossa, vaan päivä oli varattu kokonaan ostoksien tekemiseen. Suositeltavia ostoskatuja viihtyisine pikku puoteineen löysimme mm. Argüillesista ja Solilta.

Illalla lähdimme etsimään tapas-ravintolaa, mutta onnistuimme sen sijaan kadottamaan osan ryhmästämme Madridin hämärille kaduille. Muutaman puhelinsoiton jälkeen löytyivät onneksi sekä eksyneet että sopiva ravintola. Kaikkia ei tapas kuitenkaan jaksanut innostaa, joten osa lähti täydellisen suuntavaistonsa ohjaamina takaisin hotellille.

Sunnuntai 3.11.2002

Sunnuntaina oli pidettävä laukuista tiukasti kiinni, sillä suunnistimme taskuvarkaiden paratiisiin Rastron kirpputorille. Ihmisvilinästä matkamme jatkui Madridin planetaarioon ja sen unettaville penkeille katsomaan erittäin kiehtovaa ja erittäin espanjankielistä esitystä universumistamme. Iltapäivällä sai käydä syömässä ja ostelemassa viimeisiä tuliaisia mm. Corte Inglesin laajasta ja laadukkaasta viinivalikoimasta.

Illalla mieliämme piristi ensimmäinen ja ainoaksi jäänyt torakkahavainto. Tuholaistorjuja Kareinen kutsuttiin heti apuun, mutta liian myöhään: syyllinen oli jo ehtinyt paeta paikalta!

Sanna

Maanantai 4.11.

Aamiaispöydissä vallitsee haikea hiljaisuus. Edessä on tutuksi tulleen aamiaisleivän lisäksi kotiinpaluu. Klo 13.00 koko ryhmä kokoontuu hotellin ala-aulaan laukut huolellisesti pakattuina. Siirtyminen bussiin tapahtuu sovussa ja siistissä järjestyksessä. Bussissa on vielä aikaa ihmetellä Madridin suuruutta ja kauneutta sekä ottaa vielä viimeiset valokuvat. Koska saavumme lentokentälle hyvissä ajoin, ehdimme vielä lähtöselvityksen jälkeen tekemään viimeiset ostokset lentokentän yllättävän kalliista duty free -myymälöistä.

Paluulento KL1704 starttaa Madridista klo 15.15. Lennolla tarjoillaan kolmioleipiä, joita syödäänkin kevyen aamupalan jälkeen hyvällä ruokahalulla. Noin kahden ja puolen tunnin lentomatkan kohokohta odottaa aivan lopussa: Amsterdamin valot pimenevässä illassa on ikimuistoinen elämys.

Amsterdamin sekavalla lentokentällä suoritamme nopean vaihtoliikkeen jatkolennolle 1171, joka lähtee matkaan klo 19.05. Lentomatka Helsinkiin sujuu kivuttomasti, kunnes lentokoneen huolettoman mukava tunnelma saa valvojamme Miikan laulamaan kovaäänisesti erästä tunnettua kappaletta. Lennon ilmaisella juomatarjoilulla ei todeta olevan tekemistä asian kanssa. Kun kellot on siirretty Suomen aikaan ja tuliaisten täyttämät laukut pois hihnalta, näyttääkin kello jo yhtätoista. Ulkona on kylmää ja lumista. Matkalaisten väsyneet, mutta onnelliset ilmeet puhuvat onnistuneen matkan puolesta. On aika hyvästellä matkalla olleet ja tervehtiä vastassa olleita perheenjäseniä.